loading...
اندیشه ی سرخ عاشورا،اندیشه ی سبز ظهور
هدیه به بقیه الله

حجامت

نماز اوّل وقت

(1)

طبق این تعریف اگر حد وسط برهان مفهومى از قبیل امكان و فقر وجودى و مانند آنها باشد مى‏توان آن را برهان لمى تلقى كرد زیرا بقول فلاسفه علت احتیاج معلول به علت امكان ماهوى یا فقر وجودى است ([1]) پس اثبات واجب الوجود براى ممكنات بوسیله چیزى انجام گرفته است كه بحسب تحلیل عقلى علت احتیاج آنها به واجب الوجود مى‏باشد .
حاصل آنكه هر چند ذات واجب الوجود معلول هیچ علتى نیست اما اتصاف ممكنات به داشتن واجب الوجود معلول امكان ماهوى یا فقر وجودى آنها است و چنانكه اشاره شد مفاد براهین این مساله هم همین است .
اما اگر كسى در برهان لمى شرط كند كه حد وسط باید علت‏خارجى و حقیقى باشد نه تنها در مورد واجب الوجود بلكه در بیشتر مسائل فلسفى چنین برهانى یافت نمى‏شود .
به هر حال براهین فلسفى كه بر اساس تلازم عقلى بین حدود برهان اقامه مى‏شود خواه برهان لمى نامیده شود و خواه برهان انى از ارزش منطقى كافى برخودار است و انى نامیدن آن ضررى به اعتبار و ارزش آنها نمى‏زند بلكه مى‏توان گفت كه هر برهان لمى متضمن یك برهان انى است كه كبراى آن را محال بودن انفكاك معلول از علت تامه تشكیل مى‏دهد دقت ‏شود.
خلاصه
1 معنایى كه عموم مردم از واژه خدا مى‏فهمند صفت فعلى آفریدگار است .
2 فلاسفه واژه واجب الوجود را از این جهت برگزیده‏اند كه دلالت بر ذات مقدس الهى نماید .
3 الله علم شخصى است كه دلالت بر وجود عینى خداى متعال مى‏كند ولى شناختن معناى حقیقى اعلام شخصى متوقف بر شناخت عینى مسمى است كه راه آن در مورد مجردات منحصر به علم حضورى است و چنین علمى از راه براهین فلسفى حاصل نمى‏شود .
4 موضوع علم خداشناسى خداى متعال است و بحث در باره وجود وى از مبادى این علم بشمار مى‏رود .
5 براى فطرى بودن شناخت‏خدا دو معنى را مى‏توان در نظر گرفت‏یكى شناخت‏حضورى كه مرتبه‏اى از آن براى هر انسانى حاصل است و دیگرى شناخت‏حصولى قریب به بداهت كه با استدلال ساده براى همه میسر است .
6 ممكن است منظور كسانى كه برهان بر واجب الوجود را نفى كرده‏اند نفى برهان لمى باشد .
7 احتمال دیگر این است كه منظور ایشان نفى برهان بر وجود عینى و شخصى خداى متعال باشد .
8 احتمال سوم این است كه منظورشان نفى برهان بالاصاله و بالذات بر وجود خداى متعال باشد .
9 برهان لمى را بصورتى مى‏توان تعریف كرد كه در مورد خداى متعال هم قابل اقامه باشد و آن این است برهانى كه حد وسط آن علت عینى یا تحلیلى براى اتصاف موضوع به محمول باشد .
10 انى بودن برهانى كه بر اساس تلازم عقلى بین حدود قیاس تشكیل مى‏شود برهان ان مطلق ضررى به اعتبار آن نمى‏زند بلكه مى‏توان گفت كه براهین لمى هم متضمن چنین برهانى هستند.


[1]. ر. ك: مقاله«اصل علیت».

استاد محمد تقي مصباح يزدي- آموزش فلسفه،جلد2

 

(1)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وبلاگ کاروان کربلا مجموعه ی پژوهش های اینجانب در زمینه های سیاسی و اجتماعی و مذهبی و... می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 99
  • بازدید ماه : 306
  • بازدید سال : 1,799
  • بازدید کلی : 12,537
  • کدهای اختصاصی
    درد دل با امام زمان

    دوستان عزیز درد دلهایتان را از طریق زیر بفرستید...