loading...
اندیشه ی سرخ عاشورا،اندیشه ی سبز ظهور
هدیه به بقیه الله

حجامت

نماز اوّل وقت

در هر كاري اگر انسان بخواهد موفق شود لازم است قواي لازم را متمركز نمايد در امر مطالعه هم تمركز قوا لازم است چنان كه مي‎بينيم امام علي ـ عليه السلام ـ در سخني كه به امام حسن ـ عليه السلام ـ دارند مي‎فرمايند:
... و اگر فكرت متمركز نگرديده تا بخواست خود برسي و فكر و كنجكاوي تو از كار افتاده است، بايد بداني كه مانند گيج‎ها و شبكوران گام برمي‎داري و در ظلمت گرفتار شده‎اي و آموزش دين (و علوم و فنون مختلف) با ناداني و اضطراب صحيح نيست و پرهيز از چنين شرائطي شايسته‎تر است.
[1]
معمولاً براي انجام كارهاي مهم و اساسي جامعه جامعه‎شناسان عقيده دارند كه بايد بصورت بسيجي، تمركزي عمل كرد خصوصاً اگر كاري باشد كه فرصت انجامش محدود باشد.
تمركز فكري بي‎طرفي در فعاليتهاي ذهني و انسجام فكر و قواي مربوط به آن در مطلبي كه در نظر است آموخته شود.
اگر در حين تمركز حالت سستي برايتان پيش آمد بخاطر اين است كه فقط به نقطه‎اي رسيده‎ايد كه ديگر ميل نداريد روي آن توجه كنيد، در اين موقع بايد با اراده قوي‎تر سعي كنيد آن موضوع را ادامه دهيد.
براي اينكه حواس را متوجه درس كنيد بهتر است اندكي تغيير حالت بدهيد: اگر نشسته‎ايد برخيزيد و چند قدم راه برويد، و اگر ايستاده‎ايد بنشينيد، اگر روي صندلي قرار داريد چند لحظه‎اي از جاي برخيزيد، يا اينكه چند دقيقه‎اي به پشت بخوابيد چشمهاي خود را ببنديد و سيماي محل مطالعه خود را در ذهن ترسيم كنيد ولي مواظب باشيد كه به خواب منتهي نگردد.
اگر روزي 20 دقيقه دقت خود را صرف تمركز به يك هدف خاص كنيد احتمال رسيدن به موفقيت براي شما روز به روز بيشتر مي‎شود.
نكته ديگر كه در تمركز قابل توجه است هنگام تمركز فكر بايد از حواس بدن خودتان نيز بيشتر استفاده كنيد.
[2]
در تمركز علاوه بر اينكه بايد به قواي فكري فشار وارد آورد ولي نبايد بگونه‎اي باشد كه موجب ملالت روحي و آزردگي خاطر گردد، بلكه با ملايمت و پشتكار به اين قدرت نهفته و كارساز دست يافت.
در امور معنوي نبايد شتاب و عجله كرد بلكه با نرمي و متانت كار خود را شروع كرد تا دست‎آورد معنوي و كارآئي لازم را داشته باشد و آثار سوئي در بعد ديگر از ابعاد معنوي بجاي نگذارد.
براي تمركز عواملي مؤثر است كه در بخشهاي گوناگون يادآوري خواهيم كرد ولي در اينجا بطور فشرده فهرستي از آنها را از نظرتان مرور مي‎دهيم.
البته اين نكات در برخي مواقع اگر انسان داراي اراده و قدرت معنوي قوي باشد مشكلي ايجاد نمي‎كند ولي اگر كسي ديد با يكي از اين عوامل از تمركز محروم است بايد بداند كه اولاً اراده‎اش را بايد تقويت كند و تا رسيدن به مرحله كمال اراده اين عوامل را از بين ببرد.
1. اضطراب نداشته باشد.
2. با عجله نخواهد مطلبي را بياموزد.
3. فضاي آرامي را انتخاب كند.
4. زماني متناسب را برگزيند.
5. با خستگي همراه نباشد.
6. معده پر نباشد.
7. اواخر شب نباشد.
8. علاقه كافي را براي آموزش كسب كند.
9. اهميت كافي نسبت به كارش داشته باشد.
10. ورزشهاي لازم را انجام دهد.
11. خيالات و افكار پوچ را رها كند.
12. در مطالعه‎اش نظم و زمان مشخص باشد.
اگر نيرويي در درون انسان باشد كه بتواند اين زمينه‎ها را كم‎رنگ كند چه بهتر در غير تلاش او بي‎فائده خواهد بود و از روحيه انسان مي‎كاهد و نسبت به آن درس بي‎ميل و علاقه مي‎گردد.
آري اين عوامل هركدام به قسمي در تمركز انسان اثر سوء دارند و بايد اين عوامل را دور كرد و يا نيروي دروني و انگيزه خود را قوي نمايد تا بتواند در كار مطالعه‎اش پيروز گردد، براي هركاري ابزاري مورد نياز است براي مطالعه مفيد و نتيجه‎بخش هم ابزارهايي نياز مي‎باشد.
در اينجا به سخن ملاصدرا ـ قدس سرّه ـ توجه كنيد، او كه قهرمان انديشه و تدبر و مبتكر انديشه‎هاي عقلي مي‎باشد:
تعقل و تعلق نه تمركز
صدرالمتألهين ـ قدس سرّه ـ مي‎فرمايد: كه شخصي را مي‎شناسم كه حدت ذهني (زودسپاري) به سزا داشت، از هوش و بينش سرشاري برخوردار بود، كليات و مرسلات را خيلي خوب ادراك مي‎كرد، امّا براي او رهزني پيش آمد كه برگشت و مرسلات را سوي متعطف شد و دل به امور مادي خوش كرد، تا آنچنان تعلقات ماديات هوش و بينائي و صفا و بي‎رنگي را از او گرفت كه از ادراك معاني و حقائق كليه بازمانده بود و قادر به ادراك آنها نبود.
اصلاً تعلق (ميل و علاقه به امور مادي و غير ضروري) با تعقل (فكر كردن، مطالعه كردن) جمع نمي‎شود.
[3]
تمرين براي تمركز:
در هر روز چند پديده‎اي را كه مشاهده مي‎كنيد با دقت بنگريد كه او چه بود و چه مراحلي را طي كرده و در چه جاهائي قرار گرفته و از دست چه كساني عبور كرده و وجود اوليه‎اش چه بوده و بعدها ممكن است به چه حالاتي درآيد، و همين چيز ممكن بود در چه حالات ديگري قرار داشته باشد. و...
كتابي را برداريد و فهرست آن را (سه دقيقه براي هر صفحه) به دقت نگاه كنيد پس از آن كتاب را ببنديد و سعي كنيد فهرست را روي كاغذ بنويسيد، بعد به فهرست نگاه كنيد، دوباره بنويسيد، اين كا را چند بار تكرار كنيد تا وقتي كه بتوانيد همه فهرست را بنويسيد.
به مغازه (لوازم خانگي، الكتريكي، بقالي، عطاري، كتابفروشي و...) نگاه كنيد (سه دقيقه) بعد در مسيري كه داريدمي‎رويد آنچه در مغازه ديده‎ايد روي كاغذ بنويسيد، يا در ذهن بياوريد.
به يك ديواري كه چند چيز نصب شده با دقت نگاه كنيد بعد عين آنچه را ديده‎ايد در نظر بياوريد.
راديو را كاملاً ولومش را ببنديد بطوري كه اصلاً صدائي نشنويد بعد آهسته، آهسته آن را باز كنيد تا حدي كه از بلندي صدائي متوجه نشويد بعد دوباره صدا را كم كنيد تا حدي كه ديگر صدائي نشنويد، اين كا را 5 دقيقه تمرين كنيد.
روي يك كلمه 5 دقيقه فكر كنيد و با افزودن پسوندها و پيشوندهاي ذهني آن را به معاني گوناگون مبدل كنيد و در اين مدت فقط روي همان كلمه توجه كنيد.
يك فرمول رياضي، شيمي، فيزيك و.. را در نظر بگيريد و فرآيند كارآئي آن را در ذهن ترسيم كنيد و روي كاغذ بنويسيد.
[4]
از 200 سه تا سه تا كم كنيد و بشماريد تا به عدد صفر برسيد.
شبها زماني را در نظر بگيريد و گفت و شنود خود را با ديگران در روز مرور كنيد، ديدارها و رفتارهاي خود و ديگران را در رابطه با خود در ذهن ترسيم كنيد.
عصرها وقتي را در نظر بگيريد و برخوردهاي گوناگون خودتان را با افراد دوست يا بيگانه مورد بررسي قرار دهيد و حالات خود را ارزيابي كنيد.
دوستان و معلمين خود را در طول دوره دبستان، راهنمائي، دبيرستان بخاطر آوريد و رفتارهائي كه از آنها موجب شده شما را خوشحال كند يا ناراحت كند يادداشت كنيد و در اين زمان به قضاوت كار او و رفتار خود بپردازيد.
برخي كلمات را به عكس در ذهن تصور كنيد مثلاً: آدم، مدآ، انسان، ناسنا، فيزيك، كيزيف، و... اينها تمركز ذهني شما را افزون مي‎كند.
[1] . و ان لم يجتمع... ذلك امثل... (نهج البلاغه، نامه 31).
[2] . از صفحات 185ـ184 مأخذ 38 برگرفتيم.
[3] . از كتاب مجموعه مقالات استاد آية الله حسن‎زاده آملي صفحه 38 انتخاب شده.
[4] . مأخذ شماره 13 و 35.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وبلاگ کاروان کربلا مجموعه ی پژوهش های اینجانب در زمینه های سیاسی و اجتماعی و مذهبی و... می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 114
  • بازدید سال : 1,607
  • بازدید کلی : 12,345
  • کدهای اختصاصی
    درد دل با امام زمان

    دوستان عزیز درد دلهایتان را از طریق زیر بفرستید...