loading...
اندیشه ی سرخ عاشورا،اندیشه ی سبز ظهور
هدیه به بقیه الله

حجامت

نماز اوّل وقت

 
2- تأثر و تأثير
اگر بخواهيد تأثير داده‎هايي كه از اطراف به شما داده مي‎شود، با شكلهاي گوناگون حالات مختلف قدرت بخشد نكاتي ضروري بنظر مي‎رسد:
الف: قصد و نيت
قصد و نيت در هر كاري زمينه‎ساز موفقيت در انجام آن كار خواهد بود، لذا پيامبر گرامي ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمود:
نيتها زمينه‎ساز اعمال خواهند بود، و يا ثبات اعمال بستگي به نيت دارد.
[1]
فرويد گويد: قصد و نيت عاملي اساسي براي هر خاطره و براي فراموشي است.
[2]
اگر انسان اراده و قصد حفظ و يادسپاري نداشته باشد پس از مطالعه هرگز نبايد توقع داشته باشد كه مطالب خوانده شده او در حافظه‎اش بماند، در هنگام مطالعه حل تمرينهاي درسي، گوش دادن به درس استاد، معلم و... بايد بطور جدي تصميم يادسپاري داشته باشد. مثلاً:
اگر با يك قطعه فولاد روي فلزي بخواهيد نقاشي، كنده‎كاري كنيد، هرچه فشار بيشتري روي فولاد بياوريد عميق‎تر بر فلز اثر خواهد داشت و در نتيجه به مرور زمان و يا عوامل معمولي محو نمي‎گردد، براي اينكه يادگيري نيز چنين خواهد بود. هرچه در موقع تحويل مطالب به گونه‎اي قواي مختلف را در خدمت بگيريد تأثير و تأثر بيشتر خواهد بود و در نتيجه محو شدن آنها نيز ديرتر محقق مي‎گردد، اگر ما روزي اتومبيلي را در حال سوختن مشاهده كنيم، فردي كه از يك ساختمان بلند زمين بخورد و مغزش متلاشي گردد ساختماني كه در اثر يك انفجار يا زلزله فرو ريخته باشد بنگريم هرگز از ياد نخواهيم برد، زيرا يك تأثر و تأثير قوي و تندي برايمان بوجود آمده است.
لذا اموري كه مي‎خواهيم بخاطر بسپاريم بايد سعي كنيم يك چنين تجسم‎هايي قوي را در ذهن خود ترسيم كنيم.
معمولاً قول مي‎دهيم فراموش مي‎كنيم، بدهي داريم از ذهنمان بيرون مي‎رود، چيزي را بايد تهيه كنيم و يا داروئي را بايد بخوريم، ولي در ذهنمان نمي‎ماند و...
در اين موارد بايد بنحوي يك تجسم قوي از آن مسئله در ذهن بسازيم در اين صورت هرگز فراموش نخواهيم كرد:
مثلاً به بچه قول داده اين كه ظهر برايت چيزي مي‎خرم، با وجود اينكه در نظر داشته باشيم بخريم ولي تا درب منزل يادمان مي‎رود، در اينجا وقتي كه صبح به بچه قول مي‎دهيم مثلاً ماشين برايش مي‎خرم همانجا فوري بايد در ذهن ترسيم كرد اگر نخرم بدقولي مي‎شود، بدقولي از نظر اسلام ناشايسته است، و بچه نسبت به من بدبين مي‎شود، پس وقت مراجعت بطرف خانه وسيله سواري را نگه‎داريم و يا از وسيله عمومي پياده مي‎شوم و به طرف مغازه آقاي... مي‎روم (چهره خندان، اخمو، مؤدب و... او را نيز تصور كنيد) و ماشين را مي‎خرم، هرگز فراموش نخواهيد كرد.
خانم خانه‎دار، قيچي را نمي‎داند كجا گذاشته، سوزن خياطي نيست، سفره را صبح تميز كرده كجا گذاشته و...
اولاً بايد در كارها نظم باشد و جاي هر چيز معين باشد ولي با وجود آن مي‎توان اينگونه تصور ذهني قوي بوجود آورد.
وقتي كارتان با قيچي، سوزن، سفره تمام شد هرجا كه خواستيد بگذاريد فوري در ذهنتان تصور مي‎كنيد كه اگر بار ديگر لازم بود فوري مي‎آيم و از آن اطاق عبور مي‎كنم دست راست از روي ميز سماور و... برمي‎دارم تا سرگردان نگردم، همسرم ناراحت نشود، تا بخواهم پيدا كنم جيغ و داد بچه‎ها آزارم ندهند.
اينها مثالهايي براي امور معمولي بود براي مسائل علمي نيز مي‎توان بگونه‎اي ديگر اين تأثر و تأثير را ايجاد كرد.
در حفظ واژه‎ها مي‎توانيد خود آن كلمه را در ذهن بنويسيد و بعد هم چند جمله با آن بسازيد و اگر بتوانيد جمله‎اي كه مورد استفاده بيشتري در روز يا هفته دارد بسازيد بيشتر مؤثر خواهد بود، اگر بوسيله ساختن هم وزنهائي كلمه را در ذهن جايگزين كنيد نتيجه بهتر است.
قبلاً تذكر داديم كه از تمرينها غفلت نكنيد و پيوسته آنها را در ذهن مرور كنيد، در جائي نشسته‎ايد، ايستاده‎ايد و... فرصتي هست فوراً از اين تمرينها استفاده كنيد تا فكر شما از حالت سستي به حالت بالندگي اوج يابد و از سكوي بي‎حركتي به سكوي جهش جاي خود را عوض كند.
تمرين:
چندين مورد از كارهاي امروزتان را در روي كاغذي بنويسيد براي آنها تصور و تجسم‎هاي دقيق بنويسيد و بعد در پايان روز ببينيد نسبت به كدام تجسم‎ها حساس‎تر بوده‎ايد براي كارهاي بعدي از آن نوع تصورها سود ببريد.
تمرين:
رمز اصلي در خاطرسپاري را در چه مسأله‎اي مي‎دانيد (روي كاغذي بنويسيد و آن را در مواقع بيكاري مرور كنيد.)
تمرين:
براي اشياء زير چه تصورهاي تند و قوي بكار مي‎بريد؟
1. خريد دارو، تهيه ميوه، تلفن براي گاز، تحويل تلويزيون از تعميرگاه، عيادت دوست بيمارتان، احوالپرسي از آن فاميلي كه از نظر مادي ضعيف است و... (اينها را بنويسيد)
نمونه‎هايي از تصور:
اگر مي‎خواهيد فردا ساعت 10 كاري را انجام دهيد، فوراً تصور كنيد ساعت 10 فردا را در حالي كه مشغول انجام همان كار هستيد، چه حالتي را شما خواهيد داشت، چه نتيجه‎اي براي شما دارد، و چه كارهاي مقدماتي را بايد انجام دهيد، بگونه‎اي اين تصور را قوي كنيد كه گويا حواس شما آن حالت خيالي را درك مي‎كند، اگر گرم است، زيباست، خوشمزه است، خسته‎كننده است، چندان مايل به انجام آن كار نيستيد و...
2. مثلا وسيله كاري را در جائي مي‎گذاريد اگر مي‎خواهيد وقت يافتن سرگردان نشويد، اولاً جاهاي مشخصي را براي ابزار كار در نظر بگيريد و در ثاني همين كه آن وسيله را گذاشتيد خواستيد از او دور شويد (بين راه، در يك زمان كوتاهي اين كار انجام مي‎گيريد) فوري تصور كنيد كه اگر بخواهم فردا فلان وسيله را درست كنم و به اين ابزار نياز دارم يادم باشد مي‎آيم اينجا و دستم را دراز مي‎كنم و مثلاً اين انبردستي را برمي‎دارم و كارم را انجام مي‎دهم (اين كار زمان كمي مي‎برد ولي از سرگرداني زمانهاي زيادي شما را نجات مي‎دهد) آري ممكن است در آغاز كار يك مقدار مشكل باشد ولي پس از مدتي به راحتي انجام مي‎شود و تقريباً عادت به اين روش كار مي‎كنيد.
براي اينكه بتوانيد از مشاهده شده‎هايتان خوب بهره‎برداري كنيد بايد در مشاهده دقت بيشتري بكار برد، در يك حالت خاص و ديد ويژه بلكه از جنبه‎هاي گوناگون مورد دقت قرار داده شود مثلاً نگاه به يك منظره را اين طور مشاهده مي‎كنيم.
اگر بو كردني است، لمس شدني است گوش كردني است از حواس خود بهره‎برداري كنيم رنگش را، كيفيت تناسب رنگها، وزن و حجم و سختي و... آن را بررسي مي‎كنيم، زيرا در يك مشاهده هرچه از حواس بيشتري استفاده كنيم موضوع مشاهده نيكوتر انجام خواهد گرفت.
اگر در يك مشاهده تأثر كافي را كسب نكرديم نبايد توقع داشته باشيم بيش از آن حافظه ما در مواقع لزوم به ما عرضه كند، اكثر خلأهايي كه از مشاهده‎هاي ما در حافظه‎مان بوجود مي‎آيد بخاطر تأثر غيركافي و ناقص مي‎باشد.
مشاهده يك شعر، يك متن را اينگونه بخاطر بسپاريد: بطور دقيق آهنگ جمله‎ها را بذهن بسپاريد و انتخاب واژه‎ها را مشاهده كنيد، سعي نمائيد تصويرهايي كه مؤلف القاء مي‎كند در فكر شما نقش ببندد، خط سير بحث و واژه‎هاي متن را در ذهن خود ترسيم كنيد، اگر مطالب ضد و نقيض يا مشتركي در بحث وجود دارد، ارتباطي اگرچه دور در فكرتان مجسم سازيد، اگر مباحث و حوادث متعددي مي‎باشد مي‎توان آنها را با نمادها و طرحهائي خلاصه كرد تا زودتر و بهتر به ذهن بماند.
فرمولهاي شيمي، فيزيك و رياضي را نيز به اين طريق بهتر مي‎توان در ذهن جاي داد.
مشاهده يك منظره ساختماني، معمولاً جاها و مناظري را كه مردم نگاه مي‎كنند حتي بعد از زمان بسيار كوتاه از ذهنشان رخت بر مي‎بندد چون اكثراً به طول و عرض نگاه مي‎كنند از بالا به پايين، و از عرض به سوي طول گذر مي‎كنند و... اين است كه بايد گفت نگاه مي‎كنند ولي مشاهده كه رمز خاطرسپاري است ننموده‎اند پس بايد چه كرد؟
الف. مشاهده را از اشكال كلي مانند مربع، مستطيل، مثلث، دائره و... آغاز كنيد.
ب. ابعاد و تناسب آنها را مانند طول نسبت به ارتفاع و... را بررسي كنيد.
ج. طرح كلي بنا از قبيل جلوخان، زاويه‎ها، ستونها، پنجره‎ها، سقف‎ها و...
د. جزئيات آن را مانند كنده‎كاري، بند و بستهاي آهني، نمونه‎هاي تزئيني و...
اين روش مشاهده كردن در حافظه شما تأثير بادوامي برجاي مي‎گذارد.
اينگونه مشاهده در چشم‎اندازها، منظره‎ها، اشياء، گياهان، چهره‎ها و... كاربرد دارد و نتيجه بهتري دربردارد.
بعد از چنين مشاهده‎اي خطوط كلي ديدتان را بصورت سؤال جواب ترسيم كنيد كه در هر لحظه نياز باشد براحتي مي‎توانيد فرآيند كلي را در ذهن ترسيم كنيد و به ديگر عرضه نمائيد.
اين تأثر و تأثير كاملاً حافظه را متأثر مي‎كند و در حين كار نيز جاي مناسب را در اطاق بايگاني ذهن پيدا خواهد كرد.
[1] . الاعمال بالنيات، بحارالانوار، ج 70، ص 211.
[2] . از صفحه 45 مأخذ 13 نقل شده.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وبلاگ کاروان کربلا مجموعه ی پژوهش های اینجانب در زمینه های سیاسی و اجتماعی و مذهبی و... می باشد.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 32
  • کل نظرات : 4
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 107
  • بازدید سال : 1,600
  • بازدید کلی : 12,338
  • کدهای اختصاصی
    درد دل با امام زمان

    دوستان عزیز درد دلهایتان را از طریق زیر بفرستید...